Община Плевен има сериозни резерви към предложените от АПИ проекти за обходен път на града

772

Община Плевен има сериозни резерви към предложените от АПИ проекти за обходен път на града

       Напредването на строителството на автомагистрала „Хемус” в участъка между Плевен и Ловеч поставя на дневен ред необходимостта от изграждане в близко бъдеще на обходен път на град Плевен, по който да се извежда транзитният трафик, заяви на среща с журналисти днес кметът Георг Спартански. Този въпрос се дискутира от няколко години, през 2019 г. беше проведена среща на представители на Агенцията за пътна инфраструктура с представители на институциите в Плевен, имащи отношение към неговото решаване. От АПИ беше предложен  разширен идеен проект за строителството на обходен път – път, който да преминава  пред входа на парк „Кайлъка” /т. нар. „жълт” вариант/ и път, който преминава през полски имоти и полски пътища, общинска собственост /”син” вариант/.

         Категоричен съм в мнението си, че е абсурдно обходният път да засяга по какъвто и да е начин парк „Кайлъка”, който е защитена местност. Споделих го на среща с областния управител Марио Тодоров и неговия заместник Ваня Савова. С голямо учудване по време на срещата разбрах, че предишният областен управител е изпратил до АПИ писмено становище за принципна подкрепа обходният път да минава през държавен имот, т. е. той е дал одобрението си за т. нар. „жълт” вариант на Агенцията, който е крайно неприемлив за Община Плевен, а съм сигурен, че ще бъде отхвърлен и от съгражданите ни при обществено обсъждане, посочи още Георг Спартански. „Жълтият” вариант не се подкрепя и от камарите на архитектите и инженерите в Плевен.

         Мотивите за неприемане на т. нар. „жълт” вариант, които сме изложи и в писмо до Министъра на регионалното развитие и благоустройството доц. д-р Виолета Комитова, са следните:

       Предложеният „жълт” вариант на Инвестиционното предложение за изграж­да­не на Югоизточен обход на гр. Плевен не е съобразен с одобрения и влязъл в сила Общия устройствен план на гр. Плевен. 

       Съгласно приетия Окон­чателен про­ект на Общия устройствен план /ОУП/ на гр. Плевен и разрабо­те­на­та Комуникационно-тран­с­порт­на схема към него трасето на обходния път е извън урбанизираната територия на Плевен и е републикански път II клас.

       Трасето на „жълтия“ вариант на Инвестиционното пред­ло­же­ние преминава по предвиденото в ОУП трасе на районна артерия III клас, обслужваща жк “Панорама“, жк “Кайлъка“ и новите жили­щни територии южно от ул.“Райски кът“, застроени предимно с нискоетажни ед­но­фамилни жилищни сгради с повишен комфорт на обитаване.

       Преместването на движението на транзитния поток пак остава в рамките на града, с перспектива да се увеличи няколко пъти, по тясна улица, по която преминава и тролейбусен транспорт, магистрален водопровод и газопровод. Трябва да се спомене и синергичният ефект от увели­че­ното вредно въздействие от шум, прахови частици, въглеродни емисии и риск от пътни транспортни произшествия в прилежащата урбанизирана зона и зоната на парк „Кайлъка”.

       Предложеният габарит на трасето не отговаря на изискванията на  Приложение № 2 към чл.18 от Наредба № РД-02-20-2 от 20.12.2017 г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии по отношение функционалните и транспортни характеристики на районна артерия – улица ІІІ клас.

       Не на последно място предложеният „жълт” вариант на Инвестиционното предложение за изграж­да­не на Югоизточен обход на гр.Плевен  не е съобразен с чл. 13. (1) от НАРЕДБА № РД-02-20-2 за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии и на чл. 76 от ЗУТ, изтъкна Кметът.

       Предложеният втори идеен проект, или т. нар. „син” вариант на Инвестиционното предложение за изграж­да­не на ПЪТ II-35 “Плевен-Ловеч-Кърнаре“- Югоизточен обход на гр. Плевен, в значителна част от трасето следва концепцията на приетия ОУП на гр. Плевен и след допълнително проучване на съществуващите условия в определени участъци може да бъде оптимизиран и одобрен за основа на работен проект, гласи още становището на Община Плевен.

       Този вариант се очертава като по-подходящ, категоричен беше Георг Спартански. При всички случаи няма да допуснем неприемлив за града и жителите вариант. Остават обаче важните въпроси – кога ще бъде изработен окончателен работен проект на обходния път, кога ще бъде осигурено финансиране от държавата, защото това е републикански път, кога ще бъде избран изпълнител и реално ще започне изграждането. Защото през това време тежкият транзитен трафик ще преминава през град Плевен…

Свалете в PDF